dinsdag 22 september 2015

8 tips om in slaap te komen

Slapen is tijdverspilling. Denk je is in als je niet zou hoeven slapen hoeveel extra tijd je zou hebben. Om bijvoorbeeld die sport te gaan beoefen waar je steeds maar niet aan toe kwam, of om je huiswerk eindelijk een keer (goed) te maken. Maar goed verder is slapen natuurlijk ook heel erg nuttig om goed te blijven functioneren. Daarom hier een paar tips om in slaap te vallen.
Zelf lig ik altijd nog urenlang wakker als ik eenmaal in bed lig. Misschien herken je dat probleem wel. 

Tip 1 Lees voordat je gaat slapen;
Dit zorgt ervoor dat je hooft leeg wordt en je niet meer denkt aan wat er allemaal vandaag is gebeurt of wat er allemaal morgen gaat gebeuren.

Tip 2 Ga op vaste tijden naar bed;
Dit klinkt misschien heel stom maar ritme heeft veel invloed op je slaapkwaliteit. Omdat je slaap- waakrimte wordt verstoord als je over vaak op onregelmatige tijden gaat slapen. 

Tip 3 Ze elektronische apparaten uit;
Elektronische apparaten zenden elektrische signalen uit die slecht zijn voor je gezondheid. 

Tip 4 Eet niet te veel voor je gaat slapen;
Je lichaam kan dan nog bezig zijn met het eten te verteren en dit kan je wakker houden.

Tip 5 Eet een banaan of drink melk;
In melk en bananen zitten stofjes die de aanmaak van slaaphormonen stimuleren waardoor je eerder is slaap zou moeten vallen. (bij mij werkt dit niet, net als thee drinken heeft het geen enkel effect maar misschien bij jou wel:)

Tip 6 Neem een warm bad;
Ga in een warm bad of neem een warme douche om lekker ontspannen te worden. En omdat je ontspannen bent val je ook eerder is slaap. 

Tip 7 Verzin een verhaaltje;
Dit klinkt misschien vreemd maar echt bij mij helpt het altijd. Ik verzin gewoon een kort verhaaltje als ik in bed lig, en meestal als het verhaaltje klaar is ben ik zo moe dat ik gelijk is slaap val zonder verder nog ergens aan te hoeven denken. 

Tip 8 Denk aan leuke dingen;
De meeste mensen liggen s'avonds in bed en denken aan alle dingen die ze die dag fout hebben gedaan of eigenlijk anders wouden doen. Niet doen! Je gaat dan alleen maar lopen piekeren wat stresshormonen veroorzaakt waardoor je helemaal niet meer in slaap komt. Denk daarom aan alle leuke dingen die je hebt gedaan of die in de toekomst komen, zoals een vakantie. Zo val je vrolijk in slaap dus heb je ook geen last van een nachtmerrie. 

Veel succes met in slaap komen. En hebben jullie nog andere manieren om snel in slaap te vallen? 

Liefs Naomy





Geen opmerkingen:

Een reactie posten