dinsdag 15 september 2015

Ik ben vegetarisch

Ik ben vegetarisch, vaak krijg ik hierover veel vragen en vaak dezelfde

zoals; Wat eet je dan? Waarom ben je vegetarisch? of opmerkingen van; Dat is toch helemaal niet gezond. Maar eigenlijk is vlees eten helemaal niet gezond!


Waarom ik vegetarisch ben geworden;

Toen ik ongeveer 7 jaar oud was wou dit meisje van de foto geen vlees meer eten, ik vond het vies en wou het gewoon niet eten. Gelukkig vond mijn moeder het geen probleem want zelf eet zij ook niet veel vlees. Ze zorgde er wel voor dat ik goed at.

Na een tijdje zijden mensen dat het ongezond was en dat ik echt vlees moest gaan eten ook bleef ik vaker bij anderen eten en daar aten ze wel allemaal vlees. Hierdoor voelde ik mijn een buitenbeentje en probeerde langzaam verschillende soorten vlees.

Tot mijn eindexamen heb ik regelmatig vlees gegeten ook dingen die ik echt niet lekker vond. Maar na mijn eindexamen was ik er klaar mee ik was net terug uit Barcelona en besloot om geen vlees en vis meer te eten.

Wat vond ik nou precies vies aan vlees en vis? Vlees vond ik erg naar ijzer en bloed smaken. En van vis heb ik nooit echt gehouden. Natuurlijk waren er dingen die ik wil lekker vond zoals blikworst, tonijn en een diepvries hamburger.

Behalve dat ik vlees en vis niet lekker vind vond ik de gedacht dat ik een dier op at ook niet heel fijn. Alsof ik het recht had om te bepalen dat het dier niet meer mocht leven maar alleen nog als voeding telden. Ik voelde me een net een dictator.

Vlees eten is niet gezond;
Uit onderzoek is gebleken dat rood vlees (varken, rund, schaap, lam)en bewerkt vlees (worst, hamburgers, spek, bacon, salami, ham, hotdog, paté, filet americain) eten helemaal niet gezond is.
Mensen die geen rood vlees of bewerkt vlees eten leven langer en gezonder. Mensen die dit vlees wel eten hebben een grotere kans op hart- en vaatziekten.

Waar let ik op;
Iedereen kent waarschijnlijk de schijf van 5 en je weet dat je uit elke schijf voldoende voedingstoffen moet eten. Als je vegetarisch eet je geen vlees of vis dus mis je producten uit deze schijf. Je kan dan een tekort aan ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 krijgen. Goede vervangers voor vlees en vis zijn;
-Eieren
-Noten, pinda's, pitten
-Peulvruchten
-Soja
-Tahin, hummus, falafel
-Tempé
Waar ook veel van deze voedingstoffen in zitten;
-Volkorenbrood
-Ontbijtgranen
-Aardappelen
-Groeten (voor groene groentes)
-Zuivel (vervangers met vitamine B12)
-Halvarine, margarine, vloeibare bak/braadproducten
-Visoliecapsules


Ik eet vaak verplaats een stukje vlees bij het avondeten een groente burger of iets van Valess. Valess is een merk dat veel vegetarische producten heeft. De schnitzel van hierboven is ook van Valess (sorry dat het een halve schnitzel is ik was van plan een foto van een paar van mijn favoriete groenten burgers te maken maar dit was het enige wat nog in de koelkast lag Oeps) Ook ben ik nog een beetje aan het uitzoeken dus als iemand een tip of aanrader heeft laat het me weten!

 Liefs Naomy

Ps; Ik wil niemand overhalen om vegetarisch te worden want ik vind namelijk dat die keuze voor iedereen persoonlijk is.



























Geen opmerkingen:

Een reactie posten